کد مطلب:211057 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

اسلام و فلسفه
همین كه فلسفه در اسلام وارد شد ائمه ما فهم مطالب و حقایق را از راه درك حقایق اشیاء از معرفت به علت و معلول آموختند و ثابت كردند كه فهم حقایق اشیاء منحصر به آن راه پر پیچ و خم حروف و آلات منطقی نیست كه در هر قدمش با لغزشها و خطایائی مواجه است بلكه درك حقیقت عالم از راه ریاضات شرعیه كه به فروع دین تعبیر شده دست می دهد و این درس را امام جعفر صادق علیه السلام در تیرگی محیطی پر آشوب بین دولت در حالت سقوط اموی و دولت تازه بنیان عباسی شروع به افاضه علمی نموده و مسلمین را در فلسفه از راه عالم ماده و كون و ماوراء بهم مرتبط ساخته و عوالم ماده را معلول عوالم مجرده قرار داده و هر دو را معلول علت العلل اولیه یعنی خالق عالم دانسته و عدم سنخیت را بر خلاف اصل وجودیها كه سنخیت را دلیل وجود دانسته اسلام عدم سنخیت را ضروری شناخته و سوره ی شریفه قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یكن له كفوا احد بهترین درس فلسفه توحید و فهم حقایق اشیاء است كه هیچگونه ضد و ند، نظیر و شبیه و مثل و مانندی به هیچ منطق و تصویری ندارد چنانچه حضرت شاه ولایت مولی الموحدین در خطبه اول نهج البلاغه وصف علت العلل اولیه را فرموده است.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند حقایق و پیدا نمودن اسرار و رموز آفرینش در سایه صفای ذهن حاصل می شود كه به طاعت خدا و عمل به فروع دین و احكام شریعت از روی حقیقت و واقعیت عمل نماید و نفس خود را در مقابل افاضه اشراقیه نور الهی كه وعده فرموده بدان نور علم و حكمت كه منبع خیر كثیر است بیاموزد قرار دهد تا به اوضع و محاذات در قبال نور دانش مطلق الهی بر همه علوم و حقایق سیطره یابد و نقشه عالم وجود زیر نظر او تجلی كند و تمام پرده های تاریك ماده از پیش چشمش برداشته شود و همه جا را مانند كف دست خود بیند به همان درسی كه جدش فرموده لو كشف الغطاء ما ازددت یقینا و این حقیقت علمی را به آن مرتاض هندی آموخت و برای سعادت او دست و دهانش را مهر كرد كه:



[ صفحه 245]





هر كه را اسرار حق آموختند

مهر كردند و دهانش دوختند



و اكنون ما تعلیمات فلسفی حضرت امام جعفر صادق را نقل می كنیم تا روش پرورش فلسفی اسلام روشن گردد.